پلی اتیلن یکی از ماده های پر مصرف خانواده پلیمر ها، انواع پلی اتیلن می باشد که در واقع از سنتز ماده اتیلن (معمولا ترکیب نفت و گاز های طبیعی است) به دست می آید. این ماده یک پلیمر گرما نرم است، هنگامی که که به نقطه ذوب می رسد به حالت مایع در می آید و با رسیدن به نقطه انجماد نیز به جامد تبدیل می شود. از انواع پلی اتیلن برای موارد مصرفی همچون ساخت ترکیبات پلاستیکی استفاده می شود. پلی اتیلن با علامت اختصاری PE شناخته می شود که مخفف polythene یا polyethylene می باشد.

پیدایش انواع پلی اتیلن

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم خانواده پلیمر ها چگونه به وجود آمدند. این ماده که از ترکیب پلی(چند) و مر(واحد یا قسمت) ساخته شده است، برای اولین بار توسط رنالت که یک شیمیدان بزرگ است در سال 1853 مطرح شد. بعد از گذشت مراحل مختلف در سال 1868 اولین پلیمر به نام سلولز به بازار مصرف راه پیدا نمود. در این بین با کشف پلیمر های مختلف سرانجام در سال 1942 انواع پلی اتیلن کشف شد. و امروزه این ماده به دسته های مختلفی تقسیم شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پلی اتیلن

شناخت انواع پلی اتیلن

  • MDPE

یکی از انواع پلی اتیلن که در تولید اتصالات پلیمری و ساخت لوله پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد، نوع MDPE آن است. که یکی از دلایل مصرفی بودن این نوع دانسیته (چگالی) متوسط آن است.

  • دسته LLDPE

این نوع پلی اتیلن ها با دانسیته پایین به LLDPE مرسوم می باشند که ک نوع پلیمر خطی می باشد. LLDPE یک ماده با شاخه‌های کوتاه می باشد که از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن‌های بلند زنجیر به وجود می آید.

  • پلی اتیلن سنگین HDPE

یکی از انواع پلی اتیلن ها که دارای نیروی بین ملکولی قدرتمند  و استحکام کششی بیشتر نسبت به سایر آن ها می باشد، HDPE ها هستند. و دلیل آن تنها این است که این ماده پلیمری فاقد شاخی می باشد. HDPE معمولا به روش پلیمریزاسیون با کاتالیزور زیگلر-ناتا تولید می شود. زیرا این دو روش معمولا برای تولید پلی اتیلن های بدون شاخه به کار برده می شود.

توجه: نوع کاتالیزور و شرایط واکنش از عوامل تاثیر گذار در تولید پلی اتیلن های سنگین می باشد.

  • پلی اتیلن سبک LDPE

LDPE ها از طریق پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می شوند. نیروی بین ملکولی این دسته از پلی اتیلن ها تقریبا ضعیف است و استحکام کششی کمتری نسبت به دیگر انواع دارند. زیرا این ماده یک پلیمر زنجیری شاخه دار است و شاخه های آن نمی توانند به خوبی به یکدیگر اتصال برقرار نمایند. اما بهتر است بدانید پلی اتیلن LDPE دارای مزایایی از قبیل انعطاف پذیری و امکان تجزیه به وسیله میکرو ارگانی ها می باشد.

خرید لوله پلی اتیلن

کاربرد

بهتر است بدانید انواع پلی اتیلن که از زیر شاخه های پلیمر ها محسوب می شوند در تولید انواع محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات عمدتا در آشپزخانه و صنایع غذایی کاربرد دارد.

برای مثال برای تولید کیسه و انواع ظروف پلاستیکی سبک از نوع LDPE استفاده می شود. و پلی اتیلن LLDPE در تولید انواع لوازم پلاستیکی انعطاف پذیر مانند لوله هایی که دارای قابلیت خم شدن می باشند، به کار می رود. و در نهایت همانطور که گفتیم کاربرد پلی اتیلن MDPE در تولید اتصالات لوله‌کشی و لوله‌های پلاستیکی می باشد.

کلام آخر

برای افرادی که قصد خرید لوله و اتصالات ساختمانی را دارند، نگین پلیمر بهترین مجموعه ارائه دهنده این محصولات در بازار مصرف می باشد. این مجموعه دارای انواع لوله ، اتصالات، انواع شیر از بهترین برند های موجود می باشد.

از طرفی همانطور که می دانید از بهترین مواد سازنده لوله یو پی وی سی می باشد. شما می توانید انواع آن را از برند معتبر پیمتاش ترکیه خریداری و استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *