از مهم ترین فعالیت ها در صنعت ساخت و ساز، لوله‌کشی ساختمان می باشد. ازین رو استفاده از متریال با کیفیت برای انجام این کار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا که کوچکترین نقص و یا کم کاری در انتخاب متریال مناسب ممکن است خسارات زیادی به بار بیاورد. همانطور که می دانید متریال اصلی برای انجام لوله کشی آب ساختمان در گذشته، لوله های فلزی بوده اند. با وجود اینکه این لوله ها مقاومت بالایی داشتند، اما معایبی مانند خوردگی، شکنندگی و… از مشکلاتی بود که همواره نیاز افراد به متریال جدید را روز به روز بیشتر می نمود. با به وجود آمدن لوله پلیمری تحول بزرگی در این صنعت رخ داد و بسیاری از مشکلات لوله های فلزی حل شد. پس به سرعت جایگاه خود را در صنعت ساختمان سازی تثبیت نمود. پس از آن مهندسان به دنبال ایده ای بهتر برای ساخت لوله های مدرن و مقاوم تر بودند. سر انجام به فکر ساخت لوله هایی از جنس فلز و پلیمر به طور همزمان شدند. این لوله ها که با نام لوله پنج لایه شناخته می شوند از بهترین متریال برا انجام فعالیت های لوله کشی می باشد.

در ادامه با این نوع لوله ها و مزایا آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

لوله پنج لایه چیست

با به وجود آمدن لوله های پنج لایه، ترکیبی از فلز و پلیمر، تاثیر بزرگی در بالارفتن طول عمر لوله‌ها به وجود آمد.

طراحی این لوله‌ها به گونه ای است که یک لایه آلومینیوم توسط دو لایه پلیمر احاطه شده است و همه ی این لایه‌ها توسط چسب های مخصوص بهم متصل شده اند. وجود لایه آلومینیومی در ساختار این لوله‌ها باعث افزایش استحکام آن می شود. و از طرفی وجود لایه های پلیمری نیز باعث کاهش وزن و نصب و نگهداری راحت آن می شود.
ممکن است هنگام خرید لوله و اتصالات پنج لایه نام های مختلفی از آن را شنیده باشید. بهتر است بدانید این نام گذاری ها معمولاً طبق یک استاندارد خاص انجام می شود. از سمت چپ به راست در ابتدا نوع پلیمر داخلی، سپس نوع فلز و در انتها نوع پلیمر خارجی نام برده می شود.

لوله پنج لایه

مزایا

با توجه به هزینه های بالا ساخت و ساز ساختمان ها، امروزه استفاده از متریال درجه یک در اجرا لوله‌کشی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. لوله پنج لایه یکی از این متریال های با کیفیت و درجه یک می باشد که در ادامه قسمتی از مزایا آن را بررسی می نماییم.

  • مقاومت این محصولات در برابر حرارت تا۴۰ درجه سانتی گراد می باشد.
  • مقاوم در برابر تغییر رنگ و نفوذ اکسیژن هستند.
  • در برابر اسید، باز و سایر مواد شیمیایی نیز مقاوم می باشند.
  • ضریب انبساط طولی بسیار کمی دارد.
  • در برابر فشار مقاوم می باشند. و دلیل آن وجود لایه آلومینیوم در آن است.
  • به راحتی و در کمترین زمان نصب می شوند.
  • به دلیل وجود پلی اتیلن در این محصولات امکان زنگ زدگی، خوردگی، رشد جلبک و… بسیار پایین می باشد.

کاربرد لوله 5 لایه

  • یکی از کاربرد های این محصولات در سیستم بهداشتی آب سرد و گرم می باشد.
  • این لوله ها در سیستم تهویه نیز کاربرد دارند.
  • مهم ترین کاربرد آن در سیستم گرمایشی و گرمایش از کف می باشد.
  • هم چنین در صنایع پزشکی مانند، انتقال گاز های پزشکی استفاده می شود.

خرید لوله

لوله 5 لایه در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

لوله‌های پنج لایه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، در بسیاری از صنایع و کاربردها استفاده می‌شوند. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • صنایع نفت و گاز: در این صنایع، لوله‌های پنج لایه برای انتقال نفت، گاز و سایر مواد مایع و گازی به کار می‌روند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و خوردگی، مناسب برای شرایط سخت این صنعت‌ها هستند.

  • صنایع شیمیایی: لوله‌های پنج لایه در صنایع شیمیایی برای انتقال مواد شیمیایی و حلال‌ها استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت در برابر تاثیرات شیمیایی و خوردگی، مناسب برای این کاربردها هستند.

  • صنایع غذایی: در صنایع غذایی، لوله‌های پنج لایه برای انتقال مواد غذایی مختلف از جمله شیر، آب معدنی، شربت، و غیره استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل عدم تاثیر مواد غذایی بر روی جودت و ایمنی مواد، مناسب برای این صنایع هستند.

  • ساختمان‌ها و سیستم‌های آب‌رسانی و فاضلاب: لوله‌های پنج لایه در ساختمان‌ها برای انتقال آب سرد و گرم، گاز، و فاضلاب استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت در برابر فشار و حرارت، مناسب برای این کاربردها هستند.

  • صنایع خودروسازی: در صنعت خودروسازی، لوله‌های پنج لایه برای سیستم‌های سوختی، سیستم‌های خنک کننده، سیستم‌های تهویه و سیستم‌های ترمز استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت در برابر فشار و دما، و همچنین ویژگی‌های انعطاف‌پذیری، مناسب برای این صنایع هستند.

  • صنایع الکترونیکی و الکتریکی: لوله‌های پنج لایه در صنایع الکترونیکی و الکتریکی برای انتقال کابل‌های برق و دیگر سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل عایق بودن و مقاومت در برابر شوک‌ها و تغییرات دما، مناسب برای این صنایع هستند.

  • صنایع کشاورزی: در صنایع کشاورزی، لوله‌های پنج لایه برای سیستم‌های آبیاری، سیستم‌های تغذیه و سایر کاربردهای مرتبط با زراعت و باغبانی استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و انعطاف‌پذیری، مناسب برای این صنایع هستند.

  • صنایع فضایی و هوافضا: لوله‌های پنج لایه در صنایع فضایی و هوافضا برای سیستم‌های انتقال سوخت، سیستم‌های خنک کننده و سایر ابزارهای مرتبط با سفرهای فضایی استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل وزن کم و مقاومت در برابر شرایط سخت فضا، مناسب برای این صنایع هستند.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم تا به شما نشان دهیم که پیشرفت تکنولوژی می تواند تاثیر بزرگی در زندگی روزمره همه ما می داشته باشد.

نگین پلیمر با در نظر گرفتن این مسئله، ارائه دهنده بهترین محصولات ساختمانی از جمله انواع‌لوله، اتصالات، انواع شیر و… از با کیفیت ترین متریال روز دنیا می باشد. از طرفی همانطور که می دانید لوله پنج لایه که از انواع محصولات پلیمری است، بهترین متریال ساختمانی تا به امروز می‌باشند. برای خرید محصولات 5 لایه با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *